onsdag 20 juni 2012

Farväl Kiev





Lämna i Ukraina utan en kvass, som jag tror kbac ska försvenskas som.
En slags mustliknande svagdricka som säljs överallt i Kiev. En nationaldryck.
I dag har jag provat ett glas. Inte riktigt så gott som jag trott. Luktade gammal radioek och smakade avslaget sött och matt.
Nej.
Men som jag säger till barnen man måste smaka.
Ätit gott annars här. Mycket bra mat. Har testat Chicken Kiev som är en slags friterad kycklingbröstfile med smör och ost inuti.
En slags ukrainsk dumpling med kött smakade underbart häromdagen.
Det ukrainska köket är en mix av ryska och europeiska influenser som känns redig och rejäl och som tilltalar skandinaver.
Nu tar jag farväl av Kiev. Mätt i magen. Men skavsår på fötterna. Kiev är stort. Lika stort som dess gästfrihet.





- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se