tisdag 4 september 2012

Boksidor med föräldraskap





Jag var rädd för en tegelsten. Såg kanske ett uppslagsverk framför mig.
För det här med föräldraskap är en hel vetenskap.
Men vännen och kollegan Daniel Åberg och Johanna Ögren landar sin bok på 190 välskrivna sidor.
Vad jag förstår är "När 2 blev 3" mer upplevelser, tankar och nedstamp i förstagångsföräldrars omtumlande liv mer än tips om hur man behandlar nässelutslag.
Det köper jag. Det ska bli spännande att läsa.
Särskilt fokuseringen på papparollen. Daniel är den som varit föräldraledig med Tage och möts därmed könsstereotypiskt som en hjälte av omgivningen. Varför ska det behöva vara så?
På kvällens bokfest på Vurma på Birger Jarlsgatan summerade Johanna boken med att "Daniel såg bakåt och hon framåt". Hon syftar då på att Daniel rannsakat sina föräldrar medans Johanna tänker på hur Tage ska bli som förälder om trettio år.
Köp boken. Ett tips till föräldrars nattduksbord.
Jag återkommer med en recension.




PS: Till höger här på bloggen finns ett videoklipp från kvällens boksläpp.



- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se