tisdag 11 september 2012

Nya mynt var det här





Mindre och lättare. Koppar och guld i stället för silver.
Så ser våra nya mynt ut.
Tyvärr tycker jag förminskningen och comebacken av tvåkronan kommer bli jobbiga att snabbt skilja åt. Speciellt när de ligger på högkant i plånboken och kön bakom en är lång. Hinner jag få fram enkronor eller tvåkronor. Då åker sedeln fram i stället. Och plånkan kommer samla på sig mynt i takt med popcorn i mikron.
Det kommer att svälla över. Om fyra år. Då införs nya enkronor, tvåkronor och femkronor.
Jag fick känna på dem i dag när Riksbanken visade upp dem för första gången.
Temat för myntserien var "sol, vind och vatten". Visst fanns där några vågor på mynten. Men jag såg mest kung.
Så här blev dagens videoknäck. Observera den hysteriskt roliga "peanutstanten" sist i klippet.


- bloggar med min supersmarta iPhone
- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se