lördag 22 september 2012

Webbtv roligast live




Ägnade lite extra fri redigering åt norskan Rebekka Karifjord i torsdags. Koncentrerade mig mycket åt splittade ramar och croppade bilder. Tycker det blev bra.
Men ibland önskar man att det fanns mer tid än två timmar till ett dylikt klipp. Att jobba på en nyhetsbyrå är rena webbtvfabriken. Ett löpande band där du går från uttalanden av Fredrik Reinfeldt, känguru i bar och ny film med Persbrandt från timme till timme, från dag till dag. Jobben tas in snabbt och ges ut fort. Både charmigt, lärorikt men det är också en låsning i det kreativa klippandet.
Just livespelningarna tilltalar en mest. Här finns egentligen inga "mallar", vare sig vid inspelningstillfället som vid redigeringen.
Rebekka Karifjord spelade jag in i ett litet torp på Södermalm. Med fyra kameror, inklusive Iphone och Gopro. Lillkameran satte jag fast på ett pannband på huvudet. Iphonen placerade jag på en hylla. Mina två Panasonic P2 på kameratstativ. Sedan tryckte jag "rec" på alla maskiner.
Men visst kompletterade jag med klippbilder efteråt. Mest närbilder.
Jag älskar dessa livespelningar som vi på TT gör. De är som att få en privatspelning rätt i nyllet i vardagsrummet. Helt magiskt varje gång.
Resultatet med Rebekka Karijord ser du ovan.