tisdag 30 oktober 2012

Släpp hjältarna loss

För gammal för Batman. Nu för gammal för Bond.
Såg "Skyfall" på bio igår. Alldeles för länge. Smittat av mitt pojkaktig förtjusta pirriga äventyrslusta. Som på gamla dar.
Men allt är inte som förr.
Nya Bondrullen är alldeles för lång. Klockan in på över två och en halvtimme. Precis som Batman.
En trasig agent visar sig vara mänsklig. Super och deppar. Reser sig på nio. Precis som Batman.
Actionscenerna är häftiga och coola men över alla gränser för att ändå bibehålla en känsla av hyfsad realism. För mycket. Precis som Batman.
"Skyfall" är bra. För att vara en Bondrulle. Men annars? Skulle någon bry sig koskit?
Jag ger den 003 på en 007-gradig skala.
Först Batman. Nu James Bond. Nu lägger jag allt mitt hopp till Spiderman (dvd-släpp i november). Och att jag hittar tillbaka till mitt pojkaktiga förflutna.