söndag 4 november 2012

Stakar kort men snabbt




Ett tips, tejpa hårt. Om du ska köra stakträning på hjul.
Jag tog till vara ett annat tips jag fått om att testa den nya moderna staktekniken. Det vill säga korta, högfrekventa, stötiga tag. Inte stora klassiska Wassbergstakningar eller Mietotag som jag trott varit det bästa för mig.
Korta tag, inte så mycket med armarna utan mer spjärna emot och låta magen och ryggen trycka dig framåt.
Jag måste säga att första passet med nya tekniken på rullskidor föll väl ut. Kändes som tekniken är det rätt. Det känns kanske som om man tokspurtar men fartkänslan, det kanske bara känns så i blindo, ökar med tekniken. Jag fick de hittills bästa kilometertiderna på rullskidor i dag.
Tror att jag ska tacka tekniken för det.
Återstår att överföra det till längdskidåkningen på snö. Vasaloppet handlar till största delen om stark stakning. Kan finnas tid att vinna där.


- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se