söndag 10 mars 2013

Fel låt vann

Nä, de där röstkullerbyttorna ger jag inget för. Fel låt vann.
Skrota de internationella juryrösterna, de spretade ändå åt alla möjliga håll, till och med en tolva till Sean Banan. Och vad säger att några av Christer Björkmans kompisar ute i Europa vet vad folket där egentligen tycker.
I Sverige tyckte vi Yohio. Men den lilla EU-juryn tryckte ner oss.
Robin Stjernbergs låt kommer inte, har inte, hamna på min bäst just nu-lista på Spotify. Fjolårets "Euphoria" pluggade jag där i ett halvår innan jag tog bort den. "You" kan jag inte se varken på min lista eller bland topplåtarna i Malmös Eurovision. Kanske plats 23. Tur dock att Loreen krattat manegen med en finalplats åt Sverige.
Men icke att förglömma att svenskarna faktiskt röstade Robin Stjernberg som näst bäst. Även det märkligt. Hade hellre gett Anton Ewald den historiska segern som första artist som via Andra chansen vunnit Melodifestivalen.
Men vad var det som hände i går? Robin var i chock. Kolla vårt inslag.
Och så här firade han enligt mitt inslag i natt.
Jag var lite bitter över Yohios sorti. Undrade varför annars så normalt sansade objektiva journalister jublade i pressfållan och grattade varandra till Robins seger. Det hade inte jag gjort även om Yohio vunnit.
Men i svenska stugorna är han en vinnare - ni får gärna jubla.
Yihaa! Yohio!