torsdag 21 mars 2013

Kvinnorna är mina Eurovisionfavoriter


Starka kvinnor. Moderna låtar. Visst syns Loreen-effekten i årets Eurovision song contest.
Främst syns den i Norden. Robin Stjernberg omges av kvinnor till öst och väst. Bra tjejer. Bra låtar.
I synnerhet syns Loreen-effekten i Norge och tävlingens i mitt tycke starkast låt. Margaret Berger framför en modern, kvinnlig mörk Depeche Mode-klingande historia med tunga synthar och drivande trummor.
"I feed your love" är kanske för modern. Men det sa vi om "Euphoria" också.

En desperat flörtande blondin som vill fria till män i hela världen. Finlands Krista Siegfrids smittande Katy Perry-doftande låt "Marry me" är briljant. Tjejen är charmant och fixar liveframträdande med sin utstrålning. Finland tillhör mina favoritlåtar.

Danmark har en mer traditionell västerländsk radiopoplåt av Emmelie de Forest. Hon är bra men endast en vattendroppe jämfört med Norge och Finland himlastormande låtar.

Det känns lite tråkigt att vara en sådan Nordenvän (vi svennar klagar ju varje år på att man i de forna östblocken bara röstar på varann). Men även Island har en fin låt. En vacker ballad med Eythor Ingi ute på havet ensam i en fiskebåt. Lyssna och njut. Släng flötet i sjön.

Om jag nu ska sträcka ut min famn mot kontinenten så omfamnar den i nuläget mest Schweiz. Gruppen Takasa sitter i en liten söt röd bil redan nu på väg till Malmö. En resa i en småputtrig, gullig melankoli som tilltalar mig.

Det är läget i dag. Som det känns nu. Två månader före Eurovision song contest i Malmö. Mycket hinner hända. Och väl på plats en helt annan sak att framföra låten live. En del faller - andra växer.

PS: Här hittar du alla bidragen i Malmö.