torsdag 28 mars 2013

Skeppsvrak mitt i stan

I dag var det påsklungt på jobbet. Så vi gick ut med metspö. Tog med metspö typ. Och fiskade bilder.
Jag satte Goprokameran (minikamera) på ett stativ och sänkte den i vattnet och fick finfina bilder.
Vi filmade ett fantastiskt motiv. Mitt i centrala Stockholm har ett gammalt vrak blivit fullt synbart. Detta beroende på det låga vattenståndet i Saltsjön, vårfloden från Mälaren har ännu inte höjt nivån, så den ligger en och en halv meter under det normala.
Däför sticker då det gamla vraket utanför Kastellholmen fram.
Det visar sig vara, tror man, ett gammalt danskt örlogsfartyg. Det fylldes med stenar och användes som brofäste mellan Kastellholmen och Skeppsholmen.
Läs mer här. Och se vårt webbtvinslag här:




Marinbiologerna på plats kunde också filma åt oss.


Det var bara att kliva ut i vraket. Som en pir.


Här sågar man loss tvärsnitt av trädet så att man kommer åt årsringarna och försöker tidsdatera vraket. Tar någon månad innan vi vet svaret.


En vacker arbetsplats för marinbiologerna från Sjöhistoriska museet.


Här filmar jag med Goprokameran. Blev coola bilder även om vattnet var i grumligaste laget för att det skulle bli "Det stora blå"-klass på materialet.


- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se

#blogg100