tisdag 23 april 2013

Gungar bland molnen




Inget för höjdrädda. Testade i dag Gröna lunds nya attraktion av världsklass. Eclipse är en kättingflygare eller slänggunga (engelska: starflyer) som ska vara högst i världen. Den mäter 121 meter. Gungorna svingar runt i 70 km/h på 90 meters höjd.
Man sitter två och två. På en enkel liten sittbräda med säkerhetsbälte över midjan och ett mellan benen. Kedjorna känns dock så tunna så tunna. Flygkänslan blir därmed enorm.
Åkturen är mjuk. Svävande. Vinden hugger i.
Och höjden blir så ofattbar. Tur det. Annars skulle man smälla av om man fattade hur högt det egentligen är. Utsikten - om man hinner njuta - är makalös över Stockholm. Helt oslagbart.
Men galet. Att gunga bland molnen. Som en Disney-saga.
Eclipse är en attrakaion av rang.
När jag åkte i dag på pressvisningen inför helgens officiella invigningen (Christer Fuglesang inviger) så fick jag genast kramp i benet när jag satte mig i gungan. Bet ihop, hade så mycket annat att tänka på. Som höjden. Och att filma.



På huvudet satte jag en Gopro-kamera med pannfäste. I famnen tog jag "storkameran" TT:s Panasonic P2 som jag fick ta med om vi säkrade den med spännen mellan handled och kamera. Jag menar tänk att tappa grejer från 90 meters höjd - det blir dödliga projektiler från himlen.



här blev webbtvinslaget som det ligger uppe hos bland annat Östersundsposten. Eller så här, en ren åkartv hos Västerbottenskuriren.



- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se

#blogg100