lördag 20 juli 2013

En arena att bli Friends med




Har bevittnat Stockholms senaste jättearena - Tele2 arena och Hammarbys nya hemmaborg (och gästande Djurgården).
Stora förhoppningar före premiären att nationalarenan Friends skulle få sig en känga. Man får en liten. En liten kick på kulorna.
Tele2 arena känns mycket gästvänligare än Friends. Ljusare, fräschare och intimare. Ta bara de betonggråa spartanska och trista läktarkorridorerna på Friends. Här på nya arenan har man däremot utnyttjat dagsljus och utsikt hela vägen i läktargångarna. Man vill faktiskt hänga med sin bira och kasta ett öga ut över Söderort. På Friends känner man sig bara klaustrofobiskt instängd. Som ett fängelse.




Maten på Friends är horribel. På Tele2 arena har man italiensk bratwurst? Bara en sådan sak. Snacka mångkulturellt.



På Friends hittade jag inget chips till min öl. Bara popcorn som snacks. På Tele2 finns chips.
Men det tog drygt tjugo minuter att få min Norrlands Guld. Och det med en kulmage i ryggen levererad av en söderbroder som inte kände till sin radie.

Akustiken känns bra. När Bajenklacken ryter i reser sig gåshuden. Tyvärr har några nötter tänt bengaler i inledningen. Det var tyvärr vackert att se på dock.
Ljudet från högtalarna där jag sitter, sektion 312 rad 13 plats 428 är trasigt och urskiljbart. Musiken låter för jävlig. Jag kan inte tyda speakern.

Sätena är skönare än på Friends. Vadderad rumpa. Lite plastigt för ryggen.



Konstgräset känns platt. Konstigt annars mot Friends ojämna gräsmatta. Jag fattar att man vattnar på nya arenan innan matchstart men det ser besynnerligt konstigt ut, likaså i halvlek.

Ingen jumbotron. Men två tv-skärmar på varsin kortsida. Där vinner väl Friends.

Kommunikationerna är överlägset Friends. Med tunnelbanor, tvärbana och bussar samt en motorvåg intill så klarar man 30 000 pers i ett huj.
Själv cyklar jag hem. En mil genom ett somrigt förorts Stockholm. En sevärdhet.

Några ord om Hammarby då. De dominerar men har som vanligt svårt med effektiviteten. Supersvårt. Kennedy styr och ställer mycket av spelet. Men lagkamraterna håller inte samma skärpa. Synd att man inte är vassare i en sån vass arena.
Matchen slutar 0-0.
Tele2 arena går hädanefter under smeknamnet Frustration Arena.



- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se