söndag 25 augusti 2013

Serie för och om journalister av rang

Betar av amerikanska tv-serien "The Newsroom" i ett huj. Den har ju ett viss igenkänningsfaktor för mig som journalist att luta sig tillbaka mot. Och det gör den rejält.
Seriens skapare Aaron Sorkin håller den journalistiska fanan så högt, nästan amerikanskt patriotiskt kräknivå - ni vet då man nästan blir illamående - av moralpredikan och uppläxning av ideal. Det är som en partsinlaga för rätten att vara reporter.
Men jag gillar det när han trycker på min journalistiska nerv. Serien ger mig sådan puls. Nyhetshjärtat klappar. Och jag känner en slags rörande stolthet över mitt yrkesval. Trots att jag kanske inte tillhör den etikgrävande eller samhällsgranskande rollen som karaktärerna i tv-serien eller definitivt "Uppdrag granskning" har.
Jag är ju en enkel hantverkare av webbtv på TT som oftast jobbar mest i grossistbranschen känns det som.
Men det hänger inte bara på mig. Även jag har ett utbildande och upplysande ansvar. Men den vacklar ibland. Ta till exempel efter helgens jobb då jag ägnat mig åt utrikesmaterial från Reuters och rapporterat om både läget i Syrien och Egypten. Hemska allvarliga ämnen. Men det som var populärast i webbtvträsket från TT var ett inslag om VM i luftgitarr. Ibland jobbar man i en våt seg filt av roliga klipp i en ding ding värld. Men kanske de seriösa klipp som ändå nått fram gör skillnad ändå.
Om jag nu i "Newsroom"-anda ska hålla ett brandtal så måste det tråkiga också få plats. Det är som tungt och kanske inte så kommersiellt. Någon måste ta den funktionen i dagens mediaflöde. Därför finns vi som är Tråkiga och Trovärdiga som om det skulle vara innebörden i förkortningen TT.

Åter till "The Newsroom". Dialogen är det rappaste jag sett. Ibland obegripligt snabb. Men ofta Woody Allen-hysteriskt speedat roligt. Tur att det finns undertexter.
Alla är övertygande i sina roller med ett enda undantag. Kan inte med rollfiguren Maggie, en ung karriärstinn tjej med hjärteproblem som spelas av Alison Pill. Hon är så överspelad att det smärtar. Den felcastade figuren stör alarmerande mycket helhetsintrycket.
Det sårar mig att säga det. Men en god nyhet vore att ta bort henne.



- Posted using BlogPress from my iPad