fredag 21 mars 2014

Gräver i grundläggande gräv

Går tvådagarsseminariet Gräv i Umeå.
Ett årligt journalistevenemang som jag inte gått på på över tio år.
Jag har valt kurser med inriktning på grundläggande gräv.





David Leigh, legendar på The Guardian, inledde med att berätta om både Wikileaks och Edward Snowden.



I en omröstning i Grävappen kunden man följa betygsättningen tidpunkt för tidpunkt under Leighs föreläsning.
En bergochdalbana.



Ska man wallraffa måste man bära hatt. Kanske. Nu wallraffar dock Josephine Freje i sociala medier. Hon har bland annat 23 Facebookkonton.
Jag är lite kluven till det här förljugna arbetssättet. Att spela roller och ljuga. Jag är för ärlig för att wallraffa. Ärligt sagt.
Sexologen Robert Jacobsson på P3 kör dock med öppen research men nästlar sig in på stängda grupper i Facebook genom att be om lov hos admin.
Verkar fungera det också.






"Gräv är Sveriges bästa journalisthögskola" säger Micke Grill Petterson. Hans sajt journalisttips och föreläsningen under samma namn gick i raketfart. Men så bra grundläggande sök och gräv.





Här är schemat. Bubblorna är mina tänkvärda deltagande. Fullt upp.
Lektionerna på en 50 minuter går rasande fort. Men helt lagom. Mer pallar inte jag i alla fall åt gången.
Annars gräver jag in mig hos John Blund...




- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se