lördag 8 mars 2014

Min tionde mellofinal





Det är tioårsjubileum för mig i kväll. Tio finaler.
En timme kvar till den tionde. Laddar som vanligt i pressrummet.
Det började med Lena Philipsson i Globen 2004. Det gör ont att jag inte minns så mycket av de första finalerna.
Men webbtv på Lena banade väg för att vi på TT Spektra satsade på att även bevaka Eurovision på plats. Vd:n Göran Westin kom och frågade mig om jag ville åka till Istanbul. Jag trodde han skämtade.
Inslagen från Turkiet fick ett enormt genomslag. Gick i alla landsortstidningars sajter och hade fina tittarsiffror. Webbtv var nytt och spännande. Till framgången, om jag minns rätt, måste beaktas att vi gav bort inslagen till kunderna. Mest för att de skulle testa oss och att tekniken och tillvägagångssättet fungerade.
Nu gör jag således min tionde final. Webbtv har blivit livetv. Inte för TT ännu just under finalen men kvällstidningarna smackar på med både uppsnacket och eftersnack och vinnarintervjuer i livesändning.
Jag klipper ihop ett webbtv inslag som läggs ut i vår videobutik.

Finalminnen då? Spontant tänker jag på The Arks seger 2007. Efter att vinnarlåten framförts ska ju vinnaren, antingen direkt till SVT:s webbtvsändning eller green room för att möta pressen.
Jag och reportern Therese Lindström, då Nyberg, valde att stanna kvar vid scenen med fotograferna medans resten av reportrarna stod i green room. Efter att The Ark tagit emot Sångfågeln, blommor och publikens jubel samt fotograferats så stannade Ola Salo till vid oss och vi fick den första vinnarintervjun. Kul minne. Ola är snäll.
Ett annat spontant minne är gatumusikanten som ifjol stod utanför Friends arena och spelade "You" sent på natten. Jag spelade in en snutt med honom och klippte in det sist i mitt efterfestinslag med Robin Stjernberg. Blev sådan skön kontrast.
Och de gånger jag surat då folkets röst fallit för juryn. Med Yohio och Nanne. Surt.

I kväll har jag win-win. Kvittar om Sanna eller Ace vinner. Båda mycket värdiga vinnare.





- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se