söndag 9 mars 2014

Sannafesten





Bilden av en vinnare. Värdig sådan. Även om jag gick i gång mer på Ace Wilders smittande partydänga.
Men Sanna Nielsen har en gudabegåvat tonsäker röst till en gripande ballad. Om den inte dyker i ett balladträsk i årets Eurovision borde den väl fungera.
Vi får hoppas det. Inget får bli ogjort.
Sanna är den svenska svärmorsdrömmen som vi nu ska visa upp för Europa.
Jag ska följa hennes steg under en vecka i Köpenhamn. Ska bli spännande. Blir för övrigt mitt sjunde Eurovision song contest jag bevakar.
Nattens efterfest har jag inte så bra koll på. Sanna anlände i en sponsrad bil som körde 50 meter inomhus med vinnaren för att släppa av henne inför en fullsatt bankettsal i Friends Arena. Trycket var hårt när hon äntrade scenen. Journalister hamnade nästintill i handgemäng med tuffa vakter som skulle freda hennes väg till scenen.
Väl där blev det skumpaskjut och ännu ett framträdande av "Undo".
Därefter satt jag i ett litet pressrum och klippte medans festligheterna pågick. Lite surt att tekniken strulade hem till redaktionen och jag tappade lusten att tioårsfesta. Men jag for hem direkt. Kom ändå hem sent.
Vi fick en klassiker med Carl Bildt. Kolla i slutet av det här Sanna-inslaget hur utrikesministern först dissar TT:s fråga men hyllar den andra vi ställer.



- bloggar med min supersmarta iPhone

- nyhetstips eller kommentarer mejlas till marko.saavala@tt.se