lördag 10 maj 2014

Bilder från finalrepet


Bästa med Ukrainas nummer är ekorrhjulet bakom Maria Jaremtjuk. Det borde finnas på alla gym istället för löpbanden.


Han kan snickra och sjunga vilket jag inte kan. I övrigt så är vi rätt lika jag och norrmannen Carl Espen. Det är vad familjen hemma säger. Vad tycker ni?


Årets instrument. Som förmodligen bara är en kuliss. Men Paula and Ovis pianoslinga kommer bli en klassiker när vi ser tillbaka på tävlingen i Köpenhamn.


Han reser sig som en ikon över en fantastisk scenshow. Conchita Wurst tar hem hela tävlingen. Inte bara på den magiska uppenbarelsen utan för att han sjunger för jävla bra också.
Han kommer att vinna stort.


Man tror inte att kläderna ska spela någon större roll. Men när man ser repen där artisterna inte bemödat sig att vare sig sminka sig eller klä upp sig så ser man betydelsen. Ett helt framträdande haltar i vanliga kläder. Så kom inte och säg något annat.
Så här ser ryska tvillingarna Anastasia och Maria Tolmatjova ut till vardags - med håret sammanflätade som siamestvillingar.


Italienska Emma Marrone är för oss helt okänd. Men hon tar över scenen som den stjärna hon tydligen är i Italien. Det syns att här finns star quality men räcker det när vi saknar en relation till henne? Gillar inte låten.


Finska Softengine sågade jag utifrån de finska uttagningarna. Men ynglingarna har växt flera år och levererar låten med en snygg scenshow och arenarock som hör hemma i en... varvslokal.


Spaniens Ruth Lorenzo satsar på wetlook. Jo, hon dansar i regn. Balladen "Dancing in the rain" är så ospansk men riktigt riktigt bra. En smygfavorit från min sida.


Danska Basim smittande leende och framträdande kommer att får båtsvarvet att gunga i Köpenhamn. Vi har sprungit på honom på svenska ambassaden, ute på stan och på vårt hotell. Alltid med ett stort vänligt leende och ett sympatiskt samtal till följd.
Senast i hotellobbyn bad han mig om ursäkt?!
- Det känns som jag stalkar dig, skrattade han.

Tyvärr gillar jag inte den banala låten för fem öre. Men hans charm och personlighet får en femma.


Här är en låt som på min spellista kommer leva längst. Holländarna The Common Linnets övertygade i första semifinalen trots att jag befarade att det skulle bli för tråkigt. Men jag tror tittarna gav låten primärt en chans och den är så skön. Får en att längta till långa bilresor i sommar utan storm på vägarna.

PS: Bilderna har jag själv fotat på fredagens genrep i B&W hallerne i Köpenhamn. Har en Canon EOS 600D, objektiv 70-300 mm.