tisdag 27 maj 2014

Ett tvillingliv




Tvillingar i media: Snarare "tvillingar i litteraturen". Har nämligen nyss läst ut min första e-bok, ja jag vet det är 2014, men i vissa hänseenden är jag en talibantraditionalist. Har känts konstigt att förutom timmarna på kontoret åter vila ögonen på en skärm, denna gång en iPad - men ändå.
Nästa bok blir en på papper.

Tvillingar? Jo, jag har läst en gripande fiktiv historia om tonårstvillingar vars föräldrar begår ett misslyckat bankrån och hur det splittrar familjen.
Richard Fords "Kanada" är en beundransvärd hemsk historia. Om hur en pojke över en natt tvingas bli vuxen. Föräldrarna hamnar i fängelse och han smugglas ut till Kanada av släktingar medans tvillingsystern flyr och lever ett liv i misär.
Pojkens liv i Kanada är också hårt, men han lär sig ett och annat, och får en ny chans. Han rannsakar sig själv och mänsklighetens natur.
Det är en bok om livet och tankar om livet och den lämnar dig med livet i fokus. En tankeställare att ta med sig... i livet.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se