söndag 4 maj 2014

Mina tio Eurovisonlåtar 2014

Som en motreaktion mot alla ballader verkar jag just nu fastnat för uptempo i Eurovision Song Contest. Det finns några bra.
Här är mina tio favoriter bland alla låtar och kategorier (tar inte med Sanna Nielsen då jag är färgad och hon dessutom kommer att vinna hela tävlingen). I dag flyger jag ner till Köpenhamn för att bevaka musiktävlingen. Vill reservera mig på att listan bygger på studioversioner och musikvideor jag sett på nätet. En hel del ändringar lär ske efter att jag bevittnar repetitionerna på plats och ser hur de framförs live (singback).


1) FRANKRIKE: Moustache/Twin Twin
Så smittande klatschigt och medryckande. Mustasch på och ett stort leende. Dansa.

2) GREKLAND: Rise up/Freaky Fortune Riskykidd
Etnorapdans som gjort för sommarens dansgolv på Kreta. Ställ er upp.

3) ARMENIEN: Not alone/Arama MP3
Växande marcherande maskulin ballad. Kulminerar i ett minnesvärt dubstepinferno.

4) ESTLAND: Amazing/Tanja
Kalla det en Euphoriakopia men jag diggar det. Långa vemdoiga toner i klubbmiljö. Snyggt så.

5) SPANIEN: Dancing in the rain/Ruth Lorenzo
Klassisk vacker västerländsk ballad. Lite överraskande. Men snyggt med regn.

6) MONTENEGRO: Moj Svijet/Sergej Cetkovic
Svag för balkanballader. Alltid storslaget och svindlade utan att jag förstår ett ord. Måste finnas ett i varje final. Årets är så bra.

7) HOLLAND: Calm after the storm/The Common Linets
Skön billåkarcountry  som balanserar på att bli för tråkigt men den går inte att nonchalera. Lugnet efter stormen behövs.

8) RUMÄNIEN: Miracle/Paula Salin och Ovi
Här är stormen. Ett mirakel i ansträngda toner, lighttechno, piano och en vinnande duett. Paret känner ni igen för vägvinnande "Playing with fire". Fungerar, mirakel sker igen.

9) UNGERN: Running/Andras Kallay Saunders
Modern snygg produktion om ett smärtsamt ämne som barnmisshandel. Här kommer alla känslorna på en gång - hur hanterar vi dem på en Eurovisionscen?

10) ÖSTERRIKE: Rise like a Phoenix/Conchita Wurst
Kommer att synas. Och höras med den äran. För den skäggiga transan kan sjunga. En musikaldänga som gjord för stora dramatiska scener och artister.