söndag 19 oktober 2014

Bevakar skärgårdsjakten

Har guppat på vattnet. Har svävat genom molnen.
Har suttit på uteservering i oktober.
Skärgården är fint. Men också kallt.
Har i helgen ägnat arbetspasset åt att bevaka svenska militärens operation efter en påstådd skadad rysk ubåt.
Roligt. Men skyddsombudet borde titta på arbetsmiljön.
I går satt jag efter närmare två timmars båttaxiresa på en uteservering i Stavsnäs och klippte filmbilder på marinens båtar. Bredvid Dagens eko-killen.
I dag kände jag mig urblåst. Satt i en vidöppen helikopter och höll stundom krampaktig i kameror och mössa medans vi flög över skärgården. Ibland tryckte sig sidovinden in innanför jackan och blåste upp mig till Michelingubbe. Trodde jag skulle strypas av krafterna.
Det är trångt i helikopter. Svårt att filma stadigt. Man måste filma på frihand annars tar vibrationerna från helikoptern över. Så här blev dagens reportage.
Och här en heliselfie: Notera dock på bilden att, vilket jag aldrig märkte, att TT-puffen på kamerans mick är borta. Kan sitta på främmande periskop nu.




- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se