tisdag 7 oktober 2014

Hallonbåtsflyktingen på bio

"Hallonbåtsflyktingen" av Miika Nousiainen är den enda vuxenlitteratur jag läst på finska.
Den handlar om en finne som hatar allt finskt men älskar allt svenskt. Rolig läsning. Men jag minns att jag var lite kluven till huvudkaraktären. Han är ingen älskvärd typ till slut. Besattheten tar över.
här skrev jag om boken för sju år sedan.
Den tog tid att läsa vill jag lova. Hoppas jag har lika stort tålamod med filmen som har svensk biopremiär på fredag. Jonas Karlsson i huvudrollen. Han är expert på att spela falsk och obehaglig.

PS: En blek komedi. Det skriver Mikael Samuelson på Moviezine i en av de första recensionerna. Han ger en tvåa i betyg.
Men han är ju en svenne. Jag kommer att förstå den bättre.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se