lördag 4 oktober 2014

Hur är försvarsministerns engelska?

Ministrarna är utsedda.
En av dem är hyvens.
Det vet jag. Eftersom jag har en historia ihop med försvarsministern.
När jag i slutet av 90-talet jobbade på Dalademokraten i Borlänge så var Peter Hultqvist sheriff i stan, eller åtminstone kommunalråd. Det innebar ju så klart en radda möten med karln. Minns att han var en inbiten radioamatör, alltså en som sitter hemma och lyssnar på kortvåg över hela världen, och att han gillade Elvis Presley.
Men dessutom satt han som socialdemokrat som en av tidningsägarna.
Han var alltid juste. Men när jag en gång i en artikel gjorde mig lustig över hans svengelska i samband med en internationell sammankomst i Kupolen så tog det skruv.
Han tyckte inte det var så roligt att bli skrattad åt i sin egen tidning. Det påtalade han i ett styrelsemöte. Det berättade min redaktionschef för mig. Fick en tillrättasägning.
Men det blev inga fler möten mellan oss. För jag fick ett jobb i Stockholm på en nyhetsbyrå.
Det kan hända att jag springer på honom igen i yrkets vägnar. Och det lär bli tillfällen då engelska kan komma att brukas.
Hoppas då på att hylla hans fantastiska utveckling av det engelska språket. Eller?
To be continued...



- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se