fredag 16 januari 2015

Karibiskt jubileum

"Kan du se till så att ingen tar min tallrik medans jag går på toaletten" säger Fanny.
Jag måste sätta kidsen på allinclusiveavvänjning efter två veckor på hotell i Dominikanska republiken.
I fredags kom vi hem.
Nöjda och glada. Jetlaggade - dock påspädd utmattning efter en turbulent tur över Atlanten.
Helhetsintrycket av vistelsen i Punta Cana är mycket bra. Dock naggas den i kanten av att det lugna familjehotellet Ocean Blue & Sand som visade sig vara rätt stökigt. Vid tretiden på eftermiddagen förvandlades poolområdet till ett afterski-område med hög musik och överförfriskade människor. Förvånansvärt gamla personer, förvånansvärt fulla, förvånansvärt nog pinsamma och respektlösa amerikaner.
Och det till en ljudterror av musik från två poolbarer, samt folk som hade med egna ljudkällor.
Dessutom började hela vistelsen med att hotellet gav oss fel rum. Inte det rum vi betalt extra för med utsikt mot pool och trädgård. Tog två nätter innan vi efter mycket tjafs och olika besked till slut fick byta till det hotellrum vi bokade redan i maj.
Det här var vår jubileumsresa för att vi i somras firade tio år som gifta.







Familjen samlade vid havet. Här fanns ett kapell där vigslar arrangerades. Bilden tagen med självutlösaren på mobilen. Mycket nöjd med den.






Sanden var fantastisk. Ljus finkornig som cement. Därför blev sandslottsbygget en central del under besöken vid stranden.
Vår vanligaste konflikt, förutom vem som skulle ta rumsnyckeln och öppna dörren, var om vi skulle bada i havet eller poolen.
Barnen vill till poolen, föräldrarna till havet. Men det finns väl värre konflikter?



























En morgon satt jag mobilen på självutlösaren under joggingturen för att fånga soluppgången. Solen bokstavligen blåste bort mitt huvud.






Vi gjorde några dagsutflykter. Bland annat till naturreservatet Saona Island i söder. Här möttes vi av fantastiska sandstränder och fina vatten. Vi åkte en timme med buss till en hamn och seglade därefter på en katamaran till ön. Underbar upplevelse på Karibiska havet.
Fanny somnade i min famn på hemvägen. Havets lugna fina vågor gungade henne till en liten eftermiddagslur längst fram i fören med ett och annat svalkande vågskvalp.





En annan tur gjorde vi med megatruck, en slags terrängbuss, som tog oss ut på landsbygden och upp i bergen. Vi fick se olika exotiska frukter, hur en skola ser ut, hur en familj lever, smaka på sockerrör och bada i en liten bäck.






Och rida på hästar. Som att köra automatväxlad bil sade man till mig när jag gjorde min debut i sadeln. Och visst var det väl så, men backen hittade jag aldrig?
Under tiden hade man på stället fotat av oss och tryck upp en etikett på en romflaska. En turistfälla som jag inte kunde motstå. Femton dollar för denna klenod.






Många soluppgångar och solnedgångar blev det. Alla hårddiskar och kortminnen är fulla.






Som denna från några tidiga morgonlöp jag lyckades stålsätta mig till detta vasaloppsår. Men extrakilona från jul och allinclusivebuffén och värmen gjorde sig snabbt påmind.
Bilden tog en amerikanska, några av de snälla och nyktra som det självklart också fanns av i Punta Cana.






En morgon före löpturen såg jag ett äldre par med ficklampa paxa solsängar med handdukar. Klockan var då halv sju!
Och trots reglementet med förbud mot detta så var det så här det fungerade. Man var tvungen att paxa. Annars dålig plats vid poolen.
Bring it on sade vi som småbarnsföräldrar vana uppe i ottan. Vi var med i spelet.







Det fanns få svenskar på hotellet. Men en grupp drabbades av stark mögellukt på rummen. Det tog dem tid att få byta rum och få personalen att förstå faran med mögel för dem som är känsliga.
Men allt är fuktigt i det här klibbiga klimatet. Många hotell dras med mögelproblem och har det väl fått fäste i en byggnad så är det kört.







Här väntar vi på flygbussen hem. En sista drink i lobbyn.


YouTube Video


Här ett klipp på om ni tycker att vi är lite för gnälliga på fulla amerikaner och ljud. Barnförbjudet material när en amerikansk redneck går loss vid poolen en tidig eftermiddag. Showen hade föregåtts av en ölhävartävling. Amerikaner, unga som gamla stapplade därifrån, spydde under palmer och bars in på rummen.
Mest förvånade är att de var så många äldre, äldre än mig, som misskötte sig. Det här var Ibiza för amerikanska hillbillies.




- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se