fredag 27 februari 2015

Mello är i ropet

Från melloland kan sägas att det efter tio år av bevakning först nu känns helt okej och rätt att ta mello i sin mun eller skriva i text i stället för schlager.
Det har tagit som tid.
Jag minns när vi satt med i det traditionella medialunchen som SVT och Christer Björkman årligen har med oss inför nästa tävling. Det var några år sedan. Schlagergeneralen, förlåt mellogeneralen, ville att vi skulle säga "mello" i alla sammanhang.
Vi bara: nej!
"Det är en Melodifestival" menade Björkman med olika genrer varav schlager är en.
Visst hade han en poäng. Då tyckte vi "schlager" var så vedertaget. Alla visste vad det betydde och innebar.
Först nu har åtminstone för mig "mello" satt sig.
Vad tycker du?





Midnight Boys genre är 80-tal. Han är född 1988 men lever i 80-talet.
Därför tog jag honom till skivbutiken Bananamoon i Örebro. För ett webbtvinslag där han botaniserar i gamla vinylplattor. Typ Depeche Mode.
Inslaget ges ut i morgon.




Froströsten Annika Herlitz hymlar inte. Snarare utnyttjar hon Disneyframgången. Helt rätt. Hon har en powerballad. Hon har en stor klänning.
Kan bli schlagerdrottning efter helgen.
Tyvärr kraschade min kamera i samband med intervjun. Så allt ställdes på sin spets med en kamera som inte ville hitta skärpan.
Men så här blev det.




Kungen heter dock Måns. Han krossar allt motstånd. Han verkar ha Frost-Elsas magiska händer och skapar Olof på scenen i ett snyggt projiceringsnummer.
Låten "Heroes" är dessutom mäktigast. Finalhjälten är utsedd.




- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se