tisdag 3 mars 2015

Så går det i Mellofinalen

Jag har varit riktigt lyckosam med mellotipset i år.
Har satt alla finalister utom Isa (valde Kristin Amparo i stället) trots att jag suttit både i och utanför den beryktade bubblan.
Nu ska jag lite sturskt tippa utgången av finalen redan nu. Kom ihåg var ni läste det först.
Ett högsta tänkbart scenario är att juryn (svenska och internationella) röstat fram Måns Zelmerlöw med "Heroes" som sin favorit. Men sedan kommer tittarrösterna och kör över dem. I stället vinner Jon Henrik Fjällgren med sin jojk "Jag är fri". Med fyra poängs marginal.
Juryn tänker att Måns är ett bättre Eurovisionnummer. Det är modernt, stiligt och show. Jon Henrik är etniskt men kanske inte särskilt internationellt gångbart.
Däremot tror jag renskötaren är omåttligt populär i stugorna. Han är helyllekillen alla tanter vill rycka i kinden och säga "du är så duktig gosse". Han är också så "svensk". Försynt, jordnära, snäll, snygg och sparsam med ord. Helst vill han sköta om renar före musiken. Bara en sådan sak. Han går rätt genom rutan och in i folkhemshjärtat.
Men i Eurovision är han inte lika spännande. Inte ens exotisk.
Där är Måns vår hjälte.

Så här går det:
1) Jag är fri/Jon Henrik Fjällgren
2) Heroes/Måns Zelmerlöw
3) Don't stop believing/Mariette
4) I see you/Kristin Amparo
5) Don't stop/Isa
6) Sting/Eric Saade


Mycket kan hända på vägen. Återkommer.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se