måndag 4 maj 2015

Måns lurar på segern

Ett balladträsk. Med Måns i vinnarhålet.
Så ser det ut när jag går igenom startfältet för årets Eurovision song contest.
Seriöst så in i Norden. Tråkigt så det är skönt med varje avstickare. Skulle varit bra även med kalkoner. Det närmaste man kommer är väl Storbritanniens bidrag i år. En pinsam Charlestonpoplåt av akten Electro Velvet.

Här är dock mina tio favoriter, baserade på musikvideor, utan inbördes rangordning:

FINLAND: Aina mun pitää -  Pertti Kurikan Nimipäivät

Visst här finns en liten sympatifaktor. Men det är en otroligt punkgullig klagovisa från gruppboendet och Kari Aaltos röst ryter som vilken annan rebellisk punkikon som helst.
Hoppas och tror på Finland.

RYSSLAND: A million vices - Polina Gagarina

Typ tredje fredssången på raken nu. Vet det är Ryssland och allt vad det står för politiskt just nu. Men låten. Herregud den har röst och refräng som berör mig oavsett mumbojambo om fred på jorden. En ballad att stämma upp i några miljoner av oss i alla fall. Sedan kan vi bua någon annan gång.

ESTLAND: Goodbye to yesterday - Elina Born & Stig Rästa

En vinnarkandidat. Jag älskar det paradoxala med det sorgsna täcket som lyfts av en glad poplåt. Och duetten så underbar när de växlar micken som en stafettpinne.
Hälsar ett stort grattis till Estland!

MONTENEGRO: Adio - Knez

Är ett stort fan av Balkanballader. Tilltalas alltid av de storslagna vemodiga tonerna. I år berör Montenegro mig trots att jag fattar nada av sången. Men så vackert. Vill liksom i videon flyga drönare över höga berg och låta mig förföras.

SVERIGE: Heroes - Måns Zelmerlöw

Partisk som fan. Men jag tror Måns och hans tecknade MånsPetters har en jättechans att ta hem segern. Han kommer att bära den svenska fanan högt och bli en hjälte på melodiernas slagfält likt en stridbar gammal konung. Europa kommer att sjunga efter hans pipa!

AUSTRALIEN: Tonight again - Guy Sebastian

Har lite svårt för alltför enkelt soulpop men jösses vad det svänger om denna låten. Håller rösten live blir Australien heta. Synd bara att de inte arrangeras en Eurovision "down under" ifall de vinner.

SPANIEN: Amancer - Edurne

Älskar Peter Boström och Thomas G:son produktioner (männen bakom "Euphoria") och visst känns ljudlandskapet igen med stora penseldrag, svävande toner och en vacker röst. Gillart!

MOLDAVIEN: I want your love - Eduard Romanyuta
Moldavien tävlar med en artist från Ukraina som inte är med i år. Det är en enerverande låt, tänker främst på mobilsignalen, som liksom strålar sig fast i hjärnan. Dock en uptempolåt i balladträsket vilket kan bana väg för detta nyförvärv.

GEORGIEN: Warrior - Nina Sublatti

Krigssång a la Ruslanas vilda dans. Lite brist på variation i låtbyggnaden men jag förväntar mig en häftig scenshow som gör att den här låten marcherar fram några steg extra.

RUMÄNIEN: De la capat - Voltaj

Politik igen. Om de rumäner som lämnar landet för att tjäna pengar. Sång om barnen som blir lämnade kvar. Fint även om man är ute med den stora sympatihåven. Lite färgad blir man.