torsdag 13 augusti 2015

Poppis loppis

Halleluja! Gjorde min loppisdebut i går kväll.
Det var kul. Folkligt. Festligt.
Hågelby i Botkyrka har bakluckeloppis på onsdagar och lördagar.
Välbesökt. Jag räknade grovt till drygt 200 säljare.
Värst var det innan jag ens började. Jag och min hjälpreda, dottern Elsa, fick freda oss från hajar som kikade in i bilen medans jag öppnade bakluckan och de började pumpa med frågor; har du elektronik? Mobiltelefoner? Frimärken?
En person köpte ett par Nikeskor innan jag ens hunnit börja stapla upp grejerna.
Lite orutinerad. Skulle ha märkt upp priserna med tejp redan hemma. Jag tänkte att man hann på plats - en timme före öppnandet klockan 17. Men kommersen började ju direkt medans man plockade fram.
Horden drog snabbt vidare till nästa nyanländ efter oss. Har ni dvd-spelare?


Här pustar vi ut efter två timmar och hinner med en selfie.


Dogge Doggelito köper skivor av mig. Albyrapparen kikade förbi och botaniserade bland mina 80-talsplattor. I handen håller han en nyare skiva: Eric Bazilian och Mats Wester som samarbetade för några år sedan.
Men Dogge tjackade ett Batman-soundtrack i stället.
Tyvärr hade jag redan sålt min hoj så han fick ingen cykel på köpet.




Däremot slår vinyl ut cd. Det visar min enkätförsäljning. Många samlare som letar vinyl. Verkar vara speciella artister och genrer som gäller.
Uteslutande äldre män som samlar.
Några lyckliga Kent-samlare spred solsken när de hittade rariteter, som en singel i liten upplaga. En köpte en tygpåse med Kent som jag hade missat och fyllt tidningar med.

Svårast att sälja var fat, tallrikar och kaffekoppar. Här verkar utbudet vara för stort vilket slår ut försäljning om man inte nästintill skänker bort dem.

Mina Sonic-tidningar var ingen intresserad av. Verkar vara svårt med musikmagasin.

Böcker. Särskilt barnböcker är populärt. Ja, alla typer av välbehållna barnleksaker och prylar säljer stabilt.

Jag älskar mötet med folk. Att kallprata lite och köpslå. Kampen om priserna och käfta emot med glimten i ögat. En del av spelet.
Särskilt gillar jag finnar. Då får jag chansen att prata lite stapplande finska. Hyvä!

Sista timmen (kl 19-20) var segast. Då sålde jag klart minst. Men precis när jag började plocka ihop kom någon eftersläntrare och köpte en uppsättning kaffekoppar och böcker.

Kan bli nästa onsdag också. Ses?



- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se