torsdag 4 augusti 2016

MacGyver besöker Rio



Dippar stundom rejält i bevakningen. Det gör vi alla. På olika sätt. Långa arbetspass. Stökiga miljöer. Konstiga förhållanden. Oregelbundna måltider om ens någon. Jag köpte på mig en massa proteinbarer redan före resan som får stundom fungera som måltidsersättning.
Men i kväll dippade jag när stativet gick sönder. Eller en sprint har ramlat av som håller i fotfästet på min tripod. Det går att använda stativet ändå men högst vanskligt. jag vill inte att den också dippar och krossar min nya kamera mot marken.
Började desperat leta efter lösningar på problemet. Be dem skicka en reservsprint per brev från Sverige? Kolla efter professionella fotobutiker i Rio? Kolla med kontakter?
Catherine Åberg med TT:s största hjälparhjärta började dra i gamla brassekontakter mitt i natten svensk tid tills jag kom på en egen lösning. En riktigt MacGyver-historia.
Lånade nämligen ståltråd av hotellet. Och se där, det kan fungera!



Så här ser kontoret vårt ut på MPC, presscentret i Barra. Vi delar kontor med Aftonbladet och norska NTB. Dålig luft i lokalen. Luktar byggdamm och färg. Mycket fläckar som inte är färdigt. Så ser det ut överallt. Men i tv syns inte Rios OS-fläckar.


Sedan kan man pimpa själv. Som OS-byn där deltagarna från de olika länderna hänger ut banderoller och flaggor för att göra sig hemmastadda.




- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se