söndag 21 augusti 2016

OS summeras




Här utanför tältet vid OS-byn har jag hängt otaliga timmar under spelen.
Funderade på att gräva upp en bit torr gräsmatta som minne.
Här har vi fångat alla svenska elva medaljörer utom ryttaren Peder Fredricson. Ofta timmar efter att de deltagit. Jag fattar inte varför man släpper det friare för de som inte är sändande. Våra knäck bidrar ju ännu mer till att folk tittar på Viasat. Är det inte det man vill?
Istället stänger man ute oss.


Fin avslutning med guldet i går. Jenny Rissveds från Falun är en supertjej. Men hon mörkade sin skada när vi ensamma träffade henne i torsdag. Jag frågade varför hon var så omplåstrad på armbåge och knä. "Det är för att skydda ärren från solen". Hon hade ju sytt tio stygn och ramlat på mountainbikebanan kom det fram efter guldloppet.
Skinn på näsan den tjejen.


Det är många som drabbats av stölder under OS. Tillhör liksom vardagen. Även om myndigheterna vill tona ner det under OS.
Det kryllar av militärer, vakter och poliser på stan. Så lite avskräckande måste det ha varit för tjuvarna.


Har inte sett så mycket sport tyvärr. Det minsta jag sett från OS även på tv.
En handbolls- och fotbollsmatch summerar jag till.
Höjdpunkten så klart fotbollsdamernas OS-final på Maracána. Minns särskilt jublet, ursäkta dånet, när arenan exploderar efter Sveriges reduceringsmål. Ståpäls.


Svensk OS-drottning blev Sarah Sjöström. Tänk att hon höll för pressen. Superkvinnan.

Om jag haft roligt? Njae, lite blandad kompott. Mycket hemlängtan. Lite sevärdheter. Mest buss, taxi och väntan.

Om det blir fler OS? Nej.


- Posted using BlogPress from my iPhone