måndag 1 augusti 2016

Tankar från Rio

Räknar in första dygnet i Rio. Eller är det två.
Man är lite dagblind nu.
Nåja.
I dag tog vi bussen ut till MPC, presscentrat, där vi har ett kontor tillsammans med Aftonbladet och norska NTB.
En olympisk fil på vägarna tar oss snabbt fram genom den gigantiska utbredda staden. Min fasa att sitta fast i trafik på bussen verkar hittills utom fara. Men OS har ju inte ens startat.
I dag var jag ut till flygplatsen igen. För att fånga in handbollsdamerna tillsammans med en reporter.
Dit ska jag i morgon igen. Therese Alshammar, en olympier av rang, landar.


De hörlurar som delas ut till pressen var välkomna. Positiv överraskning. Men efter ljudtest i dag på löpbandet så slänger jag troligen dem i Copacabanas höga vågor under rött flag för det ihåliga, burkiga ljudet som de till synes "äkta" Apple-lurarna ger är riktigt uselt.

Tokig finne i Rio. Sex kilometer på löpbandet, bastu och dopp i poolen 19 våningar upp i på taket på vårt hotell. Sent på kvällen. Livet är sött. Ölen svalkar.



Kånka och stånka. Mycket utrustning att bära på ifall man skulle behöva något. Axlarna tar mycket stryk. Ser det som träning.


Tryggt men läskigt. Fingret vilar på avtryckaren på soldaterna som är utplacerade i Rio. Överallt. Här bakom presspacket på flygplatsen. Jag har en tics om att smyga fram till honom och skrika "buh!" i örat.

MPC, presscentrat i Barra, hastigt byggt för media. Mycket är ofärdigt inuti. Här har TT ett kontor som luktar byggdamm och färg. Fläckar av betong som inte målats över. Plastremsor som glömts rivits bort. Uppkoppling som svajar.
Nåja.
Till OS ska det fungera.


En station utanför presscentrat är döpt till Olof Palme. Stort. Riktigt stort. Vår svenske statsminister var stor i Latinamerika.



Jag har utsikt mot husfasader (sjunde våningen). Men längst upp på hotelltaket finns en vy över Copacabana. Från baren, löpbandet och poolen. Man hör de stora vågorna rulla in.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se