tisdag 2 augusti 2016

Strandliv utan dopp




I dag har jag ägnat halva dagen åt stranden. Inte åt att bada om du tror det. Har filmat strandlivet och vyerna utefter Copacabana. Bilder som går att använda som klippisar när det pratas om det sköna livet i Rio.
Eller om bajsvattnet.Det förorenade vattnet på paradisstranden varnas det om. Turister uppmanas inte att doppa huvudet under vattnet.
Så därför är det kanske bra att jag ännu inte badat i havet här.
Men den står på min Riobucket list.

Skönt strandliv. Men rätt dyrt att äta och dricka nära eller på stranden. Dessutom har priserna triggats av OS. Många som vill ha en del av inkomstkakan.

Flera sandslott kantar strandpromenaden. Fotar man kostar det pengar. Kända Riosymboler är populärast.
Nu har jag något att ta efter till strandbyggena hemma med barnen.


Morgonlöpet kunde ju vara sämre. Stranden är runt fyra kilometer lång. Men trafiken tung på strandavenyn. På söndagarna stängs den av. Då tar folket över.


Åkte även tunnelbana över till Rio Media Center som låg nere i stan. Vagnarna var långa och vidöppna. Man såg till båda ändarna på de halvkilometer långa ekipagen.
Vid presscentret för de journalister som inte är ackrediterade till spelen ordnas arrangerade turer i staden. Vi hoppas få följa med till favela i morgon. Prata med folk, polis och ta spektakulära bilder över förorten.
Det var dagen.


- Posted using BlogPress from my iPhone

- Nyhetstips mejlas mig på marko.saavala@tt.se