fredag 23 december 2016

Årets bästa låtar 2016

Tiden på året då jag leker nöjesreporter är här. Älskar göra listor. Så här är Årets bästa låtar 2016 (Spotify-länk):

1) Can't stop this feeling - Justin Timberlake
Han kommer med solsken i fickan på årets trallvänligaste, gladaste, svängigaste och medryckande låt. Glimrande.

2) Bara få va mig själv - Laleh
I marchtakt har den vandrat in i döttrarnas och min värld. Ta aldrig skit. Sjung ut bara. Var dig själv. Tidlösa budskap att dö för.

3) Ain't my fault - Zara Larsson
Låten där hon defilerar i mål som superstjärna. Zara Larsson har det. Låten är tung, egen och en världshit. Och så har hon så mycket mer. En tjej med skinn på näsan. Förebild för mina döttrar som kom med i bilden igen (vi lyssnar ju mycket tillsammans).

4) Lazarus - David Bowie
Gripande dödslåt. Som bara Bowie kan göra den. Farväl geniet.

5) Sound of silence - Dami Im
I mina öron årets Eurovisionvinnare. Det strålar så mycket kraft ur den lilla kroppen att man tappar andan. Powerballaden är hårresande bra.

6) Don't worry - Ace Wilder
I mina öron årets Melodifestivalvinnare. Briljant låt som blandar charleston med Michael Jackson.

7) One dance - Drake
Bara gunget värd en nykter dans. Tung i sin enkelhet.

8) Egoist - Kent
Årets stadiumlåt. När Kent vågar låta melodierna vara enkla blir de förödande effektfulla. Vi ska leva livet vidare utan er. Hej då Kent.

9) Starboy - Weeknd
Som men metropolsk färd genom elektriska tunnlar och broar i en vibrerande storstad tar Daft Punk med den snygga produktion denna låten till stjärnorna.

10) Fredag morgon - Frida Hyvönen
En plåga. En obekväm historia. Skulle egentligen inte platsa på denna lista om den inte framkallade så märkligt vidriga känslor. En reaktion som jag sällan eller aldrig fått på samma berörande sätt. Ta in texten, blunda och du börjar skruva på dig som vid ett alltför öppet familjetal. Håll ut i sju minuter.

11) Work - Rihanna
Jobbig jobbig jobbig tyckte jag först. Men jäsiken vad den arbetat sig in som ett av årets bästa prestationer.

12) Mitt team - Frej Larsson & Joy
Att Zlatan skulle ha sån input i musikvärlden. Bad Max Martin om en låt. Kom fram till denna tunga, grymma dänga rätt upp i krysset.

13) Suburbia - Kilian & Jo
Vill höra mer av Erik Rapp. Här sätter han tonerna till en killerlåt med en fanfar charmigt likt Guidettilåten.

14) Heathens - Twenty one pilots
Galen låt om galningar. Blir inte galet bättre än så här. Ett galet amerikanskt framtidshopp.

15) Black Car - Miriam Bryant
Som gjord för vår svarta bil. Oj vad den sjungits på vägarna.

16) Halo on fire - Metallica
Äntligen har de hittat tillbaka till elden. Rockbandet brinner numera även i balladerna.

17) Daddy lessons - Beyoncé & Dixie Chicks
Popdrottningen välte countrygalan. Nu introducerar hon countryn även för förtjusta döttrarna mina.

18) Louder - Katéa
Finsk artist som det borde höras högre om. Finsksvenskt samarbete. Bara en sådan sak.

19) My church - Maren Morris
Jorå, vi har mer countryådror i familjen. Här framtiden hopp åtminstone i min kyrka. Halleluja!

20) Ibland gråter jag bara för att tiden går - Marit Bergman
Sätter ord på småbarnstiden. Dalkullan får gärna fortsätta gråta ut på svenska.

Bubblare: Keep it simple - Tove Lo, Karma - Alma, Stayin' alive - Say Lou Lou, Alive - The Tremper Trap, Dancing on my own - Calum Scott, Åh Nej - Sara Yasmine, Final song - Mø, Ain't no saint - Peg Parnevik, Higher love - State of sound, Flickering lights - Amanda Bergman


- Posted using BlogPress from my iPhone