måndag 15 januari 2018

Motion med hörlurar - alltid




Jag tränar med hörlurar. Har alltid gjort. Inga konstigheter.
Nu ville man i en omröstning via podden ”Vasaloppet lagom” förbjuda det på tävling. Som i Vasaloppet.
Fattar ingenting. Att det skulle vara en säkerhetsrisk.
Jag har aldrig under mina år med hörlurar råkat ut för någon trafikförseelse eller inte hörsammat något för att jag har lurar i öronen. Har dem när jag cyklar, springer och åker skidor eller rullskidor. Jag har ljudvolymen så hög/låg att jag uppfattar ljud utifrån.
Tror att det är en generationsfråga. Många med mig tränar med hörlurar. Nu verkar dessutom ju större utrustning desto bättre ljud.
Jag använder iPhone-lurarna som jag tycker ger förvånansvärt bra ljud.
I lurarna får man egentid. Lyssna på min musik i fred. Gå igenom nya album. Njuta.
Visst får det en att glömma bort hur trött man är. Den kan även sporra en till att öka takten. Den ger mig också kilometertider med appen Runkeeper.
Jag har haft lurar i mina fem vasalopp. Lyssnat på sportradion och hört när eliten gått i mål medans jag har halva loppet kvar. Trots att Vasaloppet rekommenderar att inte ha det.
Så lurar tillhör min träningsutrustning.
På sistone har jag med stor behållning lyssnat på en podd, ”Vasaloppet lagom” men det kanske är förbjudet under träning?


- Posted using BlogPress from my iPhone