torsdag 22 februari 2018

Rolandz bjuder upp till segerdans






Har då äntligen landat i schlagerland. Och det måste gälla Övik. Här har jag bevakat mello fyra gånger om allt stämmer. Första gången med Måns Zelmerlöws genombrott "Cara Mia". Ja, det var här. 2007. Men minnena flyter ihop i en difus dimma av presskonferenser, mingel och efterfester.
Men Örnsköldsvik består. Som en vacker ståtlig liten stolt stad inklämd mellan vikar och berg.
Här är vackert både sommar och vinter. Men jösses vilken praktfull vinterstad nu med nästan två meter snö.
Hoppas jag hinner åka lite längdskidor.
Nåja, jag är här för Melodifestivalen.
Spurtade klimatsmart till staden i norr med drygt fem timmar på direkttåg. Det gick som tur var som tåget.
Hann se Elias Abbas, yngst i årets mello, tryggt dansa och le på scenen till "Mitt paradis".
Men också. Helgens givna finalist. Robert Gustafssons dansband Rolandz. Här är det maxat till max. Roland Järverup kommer ut som en Elvis i Las Vegas och glittrar, juckar och spexar till "Fuldans" som tar honom till Friends Arena. jag är hundra på detta. Numret är glittrigt, underhållande och helt okej musikaliskt trots dansbandsångest.
Show till folket. Ett inslag som behövs i finalen.
Sedan var det då sist på torsdagen dags för årets mest segertippade bidrag. Redan innan allt drog i gång har snacket kretsat kring Mariette och hennes låt. Jag måste dock säga att jag blev besviken. låten är lite platt. Visst, den växer men inte alls i nivå med hennes två tidigare bidrag.
Jörgen Elofssons låt är hajpad på en nivå som inte levererar.
Den som hade trott att Felix Sandman skulle danska och skutta likt han gjort med pojkbandet FOO&O får tänka om. Här överraskar han med en naken ballad om brusten kärlek som får en gubbe som jag att klappa den lilla ynglingen på axeln och säga "det här kommer du att komma över grabben". Såja.
Fint som sagt.
Stort när små pojkar visar stora ärliga känslor.
Vill dock påpeka att jag ännu inte hört alla bidragen i den sista deltävlingen. Nyfiken på tjejerna. Bland annat Emmi Christensson och Olivia Eliasson. Får återkomma med en mer övergripande bild.
Men hittills råder inget tvivel.
Rolandz dansar sista dansen.